Deze keer (Hoe kan het ook anders?) alweer een Afrikaanse lesweek op het programma. We hebben nu echt wel onze draai gevonden. We trekken een paar keer per week de stad in om onze boodschappen te doen en we kunnen nu toch wel zeggen dat we het groeten in Swahili beheersen. We beginnen onze klas ook geleidelijk aan beter te kennen, wat heel moeilijk is met zo’n groot aantal leerlingen in je klas. Het is echt nodig om individueel gegevens bij te houden op de ellenlange klassenlijsten anders behoud je echt geen overzicht.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjFKNQYc13FS2iTiH7qXPiylhNjB85ptlUybV5z9iQsbcAzMH6JVRXYKDDQq_IW7JFixJUk0fStrG6na7l1neKttAtuBSNBsr669j0avsdM7ygWwbtzt6GMtbcPEIpE32zLS-3j7gtc-Fz7/s400/collage+vocational+skills.jpg)
We werkten deze week in vocational skills rond beeldopvoeding. Een echte uitdaging met zo’n 100 leerlingen in je klas en zo goed als geen beschikbaar materiaal. Onze creativiteit komt hier ten volle tot ontwikkeling. We besloten om aan de slag te gaan met een minimum aan materiaal: papier en potlood. De leerlingen moesten via een bepaa
Deze week was tevens de week waarin we de typische alles-op-het-gemak-cultuur aan de lijve ondervonden. We vertrokken woensdag om 13u30 naar de stad om boodschappen te doen. Voor we aan de boodschappen begonnen, moesten we wachten op onze gastvrouw. Samen met haar deden we 4,5 uur over een aantal boodschappen die we normaal vlot in 1 uur kunnen doen. We zijn er ook gewoon aan geraakt dat als Beatrice ons zegt dat we 14uur naar stad trekken, we er best 2 uurtjes bij rekenen. Hetzelfde voor onze tussentijdse evaluatie. We gaven de formulieren begin deze week af en, hoewel we er verschillende keren om vroegen, zullen we ze pas maandag terugkrijgen. Afrika boven! We voelen ons echt goed op de school. We beseffen dat we geluk hebben dat onze vernieuwende ideeën en initiatieven steeds enthousiast worden onthaald, zowel door de leerkrachten als de leerlingen. Zo werkten we deze week wat ideeën uit voor de muzische en sportnamiddagen. In elke graad mogen we een namiddag uitwerken. Vanaf volgende week beginnen we eraan. We hebben er ongelooflijk veel zin in! We beseffen dat het weer veel energie in beslag zal nemen, maar de blije gezichten van de leerlingen zullen alles ongetwijfeld weer de moeite waard maken. We hebben deze week ook de in België alom bekende bewegingstussendoortjes geïntroduceerd, tot groot jolijt van onze leerlingen.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiek4EdVniTHo1bale76IbaQh41HV-QJZCQINnWBVvBDjaaOpQ1yYCpuf__uJygl7jHi6u41TZFZDAHAotU5DJ8Y8evxnaupIhH7w7bXMdubPhnSUbFQuNKYfLbRVLcayVsA5UKVdxOw7fF/s320/collage+vrijdagnamiddag.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhw0oLKEL54ORf8hXSwrXuCrGHcN00Bd-upeBVFy1sWF2507Ouo1_DrQiVDN_D4QefCROhnVH6mxI1AQLdP4dkSuRGwZWEYokoF0lc2KjfvHAfNxdU-c-A4ssm5daPjyvz-MlQY4_iTFH9g/s200/collage+pizza+echt.jpg)
Zaterdagvoormiddag gaven we een test over de lesonderwerpen die we de voorbije weken aan bod lieten komen. Door de regen werd de toets een uurtje uitgesteld. Zelfs dan was maar ¾ van de leerlingen aanwezig. De rest bleef simpelweg thuis. Alweer een staaltje van het echte Afrika. De resultaten waren toch wat teleurstellend. Daarom besloten we het er eens goed van te nemen. We gingen op zoek naar een plaats (lees: een orthodoxe kerk!) waar ze hamburgers verkochten. Toen we er aankwamen, bleek die gesloten te zijn. Gelukkig hadden we ons er alweer menta
Wist je dat …
- bijgelovige Tanzanianen geen dingen doorgeven of ontvangen via de linkerhand?
- Ines spontaan getrakteerd wordt op een lachsalvo als ze probeert een naam in het Swahili uit te spreken?
- Sanne heel creatief is in het verzinnen van smoesjes om haar gsm-nummer en e-mailadres toch maar niet te moeten geven aan Tanzaniaanse mannen?
- we 's avonds na een lange lesdag met (zoals gewoonlijk) veel verbeterwerk toch wel kunnen genieten van een (romantische) film?
- je hier in restaurants hete handdoeken krijgt om je handen te wassen voor het eten?
- de voedselbevoorrading op onze school gebeurt via ezel en kar?
- we het nog steeds niet beu zijn om enthousiaste kleuters van de school te begroeten met een 'high five' of 'nipetano' ( de tanzaniaanse versie van 'tikt em')?
weeral een schitterend verslag, dankzij de sappige verhalen en de bijhorende foto's!!
BeantwoordenVerwijderenjullie leveren fantastisch werk in de school,
DOE ZO VOORT!
zonnige grtjs
mama